تبلیغات
ppom - نمادگرایی درمعماری اسلامی
سه شنبه 24 آبان 1390

نمادگرایی درمعماری اسلامی

   نوشته شده توسط: حسین یوسفی    نوع مطلب :مجتمع های مذهبی ،فرهنگی ودولتی ،


با سلام
مطالب این وبلاگ به یک سایت جدید منتقل شده است.

لطفا برای دانلود پاورپوینت های
عمران ومعماری
 به آدرس  جدید ما مراجعه نمائید:

www.ppt90.ir

قسمتی ازمتن داخل پاورپوینت:

ماندالا بر اساس شکل شهر مقدس:

ماندالا نقشه ای از عالم است.بازنمودی تصویری از جوهر دوگانه جهان است-فیض ملکوتی وجذب ثانوی انسان،بازدم و دم،از هم پاشیدگی و یکپارچگی دوباره، انسان می تواند آن را کیهان نگار بنامد.مرحله های کیهانی-که به وسیله "انسان"به صورت های "متعدد"شکافته می شودیا ان فیض ملکوتی در ضمیر نیمه هشیار انسان به تاریکی می گراید-با خدایان مردانه و زنانه،فرخنده یا مخوف وبعد ها با بودا و بادهیسا تواس نشان داده شده اند برای شخصی که در باره ماندالا تعمق می کند،این نمادها کلیدهای جادویی هستند که با آنها به آشفتگی بی شکل نیروهای درونی و بیرونی پی می برد،بر آنها مسلط می شود واز بین شان می برد.او با تعمق درباره ماندالا فاز طریق مراحل گوناگون تجربه روحی پیش می رود و د ر هر مرحله با جذب و تحلیل مرحله پیشین،بر آن چیره می شود.در صورت توفیق در احساس نزدیکی خود با پنجمین و اخرین مرحله عرضه پذیر دیداری  یعنیaxis   mundi) محور جهان)،او در صدد تجربه یکی شدن با مرحله ششم بر می آید،  مر حله دیگری که ماندالای اسرار آمیز و"مطلق" وعالم یکی اند که همان نور است.بدین ترتیب دخول به این مرحله ی ذات یا حقیقت ملکوتی،ولو برای لحظه ای،به معنی آگاهی داشتن از هر چیزی است.و.....


 

اكنون نیز در این برهه از زمان , در طراحی مساجد می توان از دو منظر به گذشته نگاه كرد واز آن بهره جست :

1- برداشت فرمی یا شكل
2- برداشت محتوایی یا مفهوم

 
برداشت فرمی , بازنمایی نظیر به نظیر عناصر والگوهای طراحی معماری گذشته در معماری امروز , یعنی استفاده از قوس ها , طاق ها , گنبد , مناره یا الگو های مختلف بصورت تقلیدی است .در مقابل , برداشت محتوایی توجه به مفاهیم بنیادین معماری اسلامی همچون ریتم , تكرار , هندسه , تقارن وسلسله مراتب وپیاده كردن این مفاهیم در قالب فرم های معماری امروز است . به نظر می رسد , در عصر كنونی برداشت محتوایی بسیار مناسب تر وبا ارزش تر از برداشت فرمی باشد , چراكه فرم های معماری سنتی در طول سالیان دراز ثابت نمانده اند ودر هر دوره فرم های جدید تجربه شده وجایگزین فرم های قبلی شده اند , به گونه ای كه معماران ایرانی از زمان پذیرش اسلام تا دوره صفویه وحتی قاجار در پی تجربه طرح ها والگو های واحد چهار ایوانی دست یافته اند واز آن زمان تاكنون تغییر عمده ای در الگوی مختلف مسجد سازی روی نداده است .

تأثیر هنر اسلامی در اجزاء و عناصر مسجد

هنر اسلامی را باید از زوایای مختلف مورد مطالعه قرار داد . در اسلام ، هنر و ایمان ، پیوندی نا گسستنی دارند . اسلام ، نخستین دین آسمانی است كه نظر انسان را به گستره زیبایی و زینت در آفریده ها جلب می كند و به او می نمایاند كه پدیده ها دارای دو جنبه هستند . یكی ، جنبه سود بخشی و دیگری، جنبه زیبایی . به عبارت دیگر ، جنبه ای كه زندگی را برای انسان ، سهل و آسان می نماید و جنبه ای كه غذای روح و روان آدمی را مهیا می كند. هنر اسلامی به یك معنا ، هنری است تجریدی و عرفانی و جوهر آن در قرینه سازی متجلی می گردد .

تمامی نظم تجریدی این معماری قدسی ، باز تابی است از محتوای عارفانه ای كه بر پایه ایدئولوژی اسلامی بنا شده است .

 و.......



نمونه اسلایدهای پاورپوینت:


1-مقرنس سمبل طبقات آسمان



2-گنبد سمبل جهان ماورا



3-مسجدبروجردی



4-فرم هاونقشهای نمادین درمساجد



5-طراحی مساجد



 



برچسب ها: معماری جهان اسلام ، معماران جهان اسلام ، معماری درجهان اسلام ، معماروجهان اسلام ، اصول معماری درجهان اسلام ، مساجدجهان اسلام ، معماری مساجد ،

manicure
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 05:12 ق.ظ
Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted to
say that I have really enjoyed surfing around your blog posts.
In any case I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 07:04 ق.ظ
Hi, the whole thing is going sound here and ofcourse every one
is sharing facts, that's genuinely excellent, keep up writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر