تبلیغات
ppom - معماری پرش کیهانی
دوشنبه 23 آبان 1390

معماری پرش کیهانی

   نوشته شده توسط: حسین یوسفی    نوع مطلب :انسان طبیعت ،معماری ،


با سلام
مطالب این وبلاگ به یک سایت جدید منتقل شده است.

لطفا برای دانلود پاورپوینت های
عمران ومعماری
 به آدرس  جدید ما مراجعه نمائید:

www.ppt90.ir

قسمتی ازمتن داخل پاورپوینت:

پیچیدگی در معماری و شهرسازی :

نظریه ی پیچیدگی معماری و نظریه ی پیچیدگی علمی ( كه آنها را پیچیدگی 1 و پیچیدگی 2 نام  نهاده اند ) . تاریخ اخیر هر یك از این نظریه ها از اوایل دهه ی 60 آغاز می شود . آنها شاید بر هم تاثیر گذاشته اند و با هم رشد كرده اند . ولی در هر حال تا آن حد از یكدیگر جدا هستند كه به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گیرند .

در اواخر دهه ی پنجاه ، هربرت گنس جامعه شناس نشان داد كه دارایی و قدرت هر شهر بزرگ تا حدودی به مجموعه ای از روستاهای شهری كه از نظرها پنهان اند همچنین به پیچیدگی شیوه های مختلف زندگی ، گروه های نژادی و اقلیت های متبحری كه در مقابل فرهنگ مسلط به حاشیه رانده شده اند بستگی دارد . با توجه به گفته های گانس و آموزش عقاید او جین جیكوبس ، یكی از موارد زیربنایی پسا – مدرنیسم را به رشته ی تحریر در آورد – پیدایش و نابودی شهرهای بزرگ آمریكا سال 1961 . در بحث خود وی به این نظریه ی مدرنیستی كه شهر را می توان به قسمت های عملكردی خاص تقسیم كرد حمله كرد . یعنی به ایده های منطقه بندی الكوربوزیه كه به از بین رفتن بسیاری از شهرهای بزرگ آمریكا انجامید . وی در پایان كتابش در فصل با عنوان مشكلی كه یك شهر هست مسائی را متمایز می كند كه اكنون در نظریه ی پیچیدگی علوم به صورت قانون درآمده است .

یك شهر فقط یك منطقه ی عملكردی یا تقسیم ناحیه ها به پنج عملكرد – زندگی ، كار ، رفت و آمد؛ تفریح و حكومت – یا سادگی نیست . و همان طور كه او می نویسد ، در عین حال شهر منحصرا پدیده ای سازمان نیافمته ( یعنی كاملا تصادفی ) نیست . این دو فرآیند مشخصه علم مدرن از نیوتن تا توسعه ی آمار هستند .

برعكس جین جیكوبس به شدت تاكید می كند كه شهر یك موضوع پیچیده ی سازمان یافته است . مجموعه نظامی از عملكردهای مختلف كوچك و بزرگ و مسائلی كه علم زندگی با آنها ارتباط دارد می باشد . این نظر اوست كه شهر اساسا یك ارگانیسم زنده ی مشتكل از ارتباطات پیچیده و رفتارهای همه جانبه است . باید اذعان داشت مفهومی كه در پیچیدگی 2 پیوسته با آن مواجه خواهیم شد همانند كندوی زنبوران عسل یا لانه مورچه ها ، شهر یك ابر ارگانیسم با ویژگی های پیش بینی نشده ی غیر خطی است .

انتقاد از مدرنیسم :

علم مدرن – یعنی علم گالیله ، دكارت ، نیوتن و داروین – از جهان بینی مسیحیت و یك خالق طراح خردگرا نشات گرفته و توسعه یافته است . اینكه علم مدرن فقط یك بار و آن هم در غرب توسعه یافت نكته ای است كه مدتهای مدیدی است كه به رسمیت شناخته شده زیرا تاكید مسیحیت بر روش معقول ساخته شدن عالم با قوانینی بود كه توسط یك قانون گذار مجرد ابداع شده و در انتظار كشف شدن بود. علم مدرن – همانطور كه در نقاشی و ادبیات هم نشان داده شده است – توسط یك خدای مذكر در جایی در بالای سر ما طراحی و ساخته شد . طرحی متعلق به قرن سیزدهم با عنوان خدای معمار كه از كتاب مقدس انجیل گرتفه شده این معمار خارجی را نشان میدهد كه چهار عنصر را از بی نظمی جدا می كند و نظم اقلیدسی را به عمق آن اعمال می نماید  .- همانطور كه آفرینش نیز ممكن است از آن برخوردار باشد – معمار مذكر ، چیزی را – جهان را – می سازد كه ممكن است با یك فرآیند تولد از درون خود به عنوان یك عمل بیرونی در مقابل عمل درونی و فرآیند جدا بودن در مقابل فرآیند درگیر بودن مقایسه شود . فرآند اول رابطه ی ما و جهان را با نیروهای خلاق و بنیادی آفرینش ، باروری ، زایایی و تحول قطع می كند .

از چنین شرایط بیرونی ای است كه خداوند یكتا ، جهان منظم خردگرا را پدیدار ساخته است و اوست كه تعادل این جهان را در حد كمال و با مهارت برقرار ساخته آن را كوك نموده و متاسفانه برخلاف میل آنهایی كه آرزو داشتند خداوند در تمای امور دخالت داشته باشد وی جهان را به حال خود رها كرده است . بدین ترتیب جهان خطی جبری به وجود آمد . تحت تاثیر نیوتن باوری ، جهان علاوه بر مدرنیسم به سه ایسم دیگر تبدیل شد . تقلیل گرایی ، ماشین انگاری و ماده باوری  دیدگاه مدرنیست نسبت به زندگی ، در نهایت به زمینه های مرگبار جنگ افزارهای ماشینی و در سطحی مبتذل و در عین حال متداول به سخنان احمقانه ی اندی وارهول كه می گفت : « دلم می خواهد یك ماشین باشم ... ماشین ها مشكلات كمتری دارند » منجر شد .

در نتیجه ی تولید انبوه – تك موضوعی – بیماری مهلكی پدید آمده است كه در آن یك موضوع خوب به قدری تكرار می شود كه باعث لوث شدن آن می گردد . محصول ماشین ، حالتی از فقدان معماری را پدید می آورد كه در آن محله ها از بین می روند و تمامی اثرات گذشته از بین می رود این موضوع بهانه ی خوبی برای احداث بناهای عظیم و زشت است . نمادهای نامناسب از گذشته سرقت می شود مانند هرم طراحی شده توسط آی . ام . پی در پاریس ، كه یك توهین بسیار واضح است  . بیماری های دیگر عبارتنداز : كاربردهای عوضی و خنده آور یادمان و ساختمان عظیمی كه بدبختانه به طور دهشت باری در نزدیكی مركز شهر پاریس در ناحیه ای به نام لادفانس واقع شده است. لادفانس یعنی دفاع ، ولی در برابر تفكر انسان اقتصادگرا كه همچون سلول های سرطانی در حال تكثیر است دفاعی صورت نمی گیرد . « ساختمان های عظیم جنون آسا » .

افسوس كه مراكز درمانی هنوز این اصطلاحات در مورد بیماری ها را در فهرست خود نگنجانیده اند .

نكته ی كلیدی در عصر اطلاعات – كه معمولا توسط كسانی كه در حرفه تكنیكی هستند مورد توجه قرار نمی گیرد – این است كه كیفیت و نه كمیت اطلاعات مهم است .

چقدر پیچیدگی ؟ یك ارزش شناسی كیهانی :

 زمینه های گوناگونی وجود دارد كه سادگی زیاد در مورد آنها ضروری به نظر می رسد به عنوان مثال مباحث سیاسی ،تبلیغات و جمع بندی قوانین طبیعت ، مانند نظریه نسبیت عم انیشتین ، تمام قوانین مجموعه ای ساده شده از رفتارهای پیچیده هستند . كشف قوانین ساده شیوه های علمی برای حل مسائل و توصیف پدیده های به ظاهر نامربوط را می توان در این مورد مثال زد . سادگی برای به تصویر كشیدن قهرمانی و والایی نیز مناسب است . فرودگاه استنستید نورمن فاستر به صورت بسیار زیبایی معماری را به یك فضای بزرگ و گذرگاهی با سازه های شناور كاهش می دهد .

با وجود این بیشتر كارهای ساختمانی كه شامل عملكردهای ضد و نقیض ، فرهنگ ها و سلیقه های متفاوت و كالبد قدیم و جدید است پاسخ پیچیده تری را می طلبد . این موضوع در مورد بیشتر هنرها و قالب های بیانی صادق است . رمان و فیلم ، براساس پیچیدگی بغرنج موضوع و تضاد بین شخصیت ها و فرهنگ ها پیش می رود . همان طور كه شمار عناصر در حال رقابت در آثار هنری یا معماری افزایش می یابد ، باید از بیان ساده به سمت بیان پیچیده تری حركت كند . چگونه می توان در مورد این گونه های متفاوت قضاوت كرد ؟

فولدینگ – فاجعه و تداوم :

یکی دیگر از شکل های موجی مربوط یعنی فولد از علوم جدید و نظریه فاجعه رنه توم نشات گرفته است . نظریه فاجعه با آنچه فاجعه می نامیم ارتباطی ندارد ، بلکه مربوط به یک موضوع پیش پا افتاده یعنی انتقال مرحله ای است که در هر جایی از طبیعت قابل مشاهده است . تبدیل شگفت انگیز آب به یج در دمای صفر درجه سانتی گراد یا تبدیل آن به بخار در دمای 100 درجه سانتی گراد تبدیل ناگهانی دانه های ذرت به ذرت بو داده یا پایدار شدن ناگهانی رنگین کمان . انتقال مرحله ای زمانی رخ میدهد که سیستم ها با وارد آمدن فشاری چون افزایش دما انرژی یا اطلاعات از حالت تعادل خارج شوند . آنها را به دو روش مختلف می توان نشان داد : با دو شاخه شدن رشد تک خطی به دو خط یا به وسیله فولد ، پیچش ، چین و یا یک سطح مچاله شده .

در معماری الگوی یخ ترک خورده در نرده های چینی ، نشان ای از فاجعه است . در غرب قلعه ویران شده یا یک محوطه خرابه قرن هجدهم یا ستون شکسته نمونه های دیگری از این مورد است . رنه توم هفت نوع فاجعه بنیادین را شناسایی کرد د . دو فاجعه اولی به وسیله فولدها نشان داده شده اند . نوع دوم  لبه فاجعه است که آن را میتوان همانند یک برگ کاغذ که تا شده تصور کرد . این ورق دو بعد کنترل را نشان میدهد ( دو متغیر یا نیرو ) چرا که دارای دو محور است . مثال واضح و معروف آن حیوانی است که در اثر احساسات متضاد یعنی خشم و ترس تحریک شده است . یک سگ در قلمرو خودش با سک دیگری روبه رو می شود و دیوانه وار شروع به پارس کردن می کند تا آن را بترساند و از خودش دور کند ولی مهاجم نزدیک تر می شود و شروع به غریدن می کند و خودش را بزرگتر و قوی تر نشان میدهد . اما به لحا ظ اینکه در سگ محلی ، حس مالکیت وجود دارد فرار نمی کند و برای بار دوم با حالت غضبناک تری اخطار می دهد . اگر شدت یافتن خشم سگ را در یک برگ کاغذ به صورت نقشه ترسیم کنید ، این نمودار به سمت فولد پیش می رود ( یک خط مستقیم به عنوان نمادی از افزایش تنش ) سپس به نقطه عدم قطعیت می رسد و در امتداد فولد که در زاویه متفاوتی از مسیر نزاع قرار دارد حرکت می کند . مبارزه یا گریز ؟ خشم یا ترس ؟ این لبه میان نظم و بی نظمی ، مدت زمان کوتاهی به طول می انجامد و در نهایت فاجعه به وقع می پیوندد و سگ بومی پا به فرار می گیذارد . این عمل خط دیگری را در مسیر متفاوتی ایجاد میکند. این مراحل مختلف رفتاری – جنگیدن عدم قطعیت ، فاجعه و فرار – را می توان به صورت مراحل دو شاخه شدن و یا یک فولد نشان داد. فولد به عنوان یک فن معماری می تواند کیفیات متضادی را حاصل نماید فولد می تواند تفاوت ها را به گونه ای متفاوت از سایر روش های معماری حل کند مانند تکه چسبانی ( کولاژ ) این کار توسط پیچیدن و احاطه کردن و ارتباط برقرار کردن بین چیزهایی متفاوت به صورت انتقال نرم صورت میگیرد . در اینجا انعطاف پذیری و نرمی اهمیت دارد مانند حالتی که دو مایع مختلف در اثر هم زدن با هم می آمیزند . تنها معماری که استفاده از فولد را به نهایت رسانید و از آن برای طراحی کل ساختمان و محوطه استفاده کرد پیتر آیزنمن است . برخی از خانه های فولد او در ژاپن طوری به نظر می رسد که گویی صفحات زمین ساخت زیر زمینی بر یکدیگر فشار اورده زمین لرزه ایجاد کرده اند به درون ساز خزیده و آن را ویران کرده اند . به راستی بخشی از هدف او نشان دادن این نوع بروز فاجعه است بویژه این مساله که در ذهن ژاپنی ها حضور مستمر دارد . نتایج به دست آمده جالب توجه و مایوس کننده گاه زیبا و در عین حال قابل تامل اند . اگر چه در نهایت ممکن است در یک ساختمان اداری این کار ناراحت کننده به نظر برسد چرا که هیچ کس نمی خواهد هر روز زلزله ای بزرگ را به یاد بیاورد . کار دیگر پیتر آیزنمن که با ظرافت بیشتری صورت گرفته ، طراحی او برای پارک ربستاک در حومه شهر فرانکفورت است . در این پارک روند فولد ملایمی را مشاهده می کنیم که در آن خانه های سنتی واقع در بلوک های کناری با خطوط مستقیم بناهای مدرن تلفیق شده است . ترکیب پست – مدرنیستی قدیم در مدنیت سال های 1920 متقاعد کننده است ، زیرا آنها با یکدیگر در آمیخته شده اند . این ها به وسیله موج های موزون که سطح سایت را در برگرتفه اند ، به هم بافته شده اند . اگرچه این فرآیند باعث جابه جایی ها و تصادمات غیر معقول شده است ولی بدون شک آیزنمن در جستجوی همین مطلب بوده است . آیزنمن این عمل را در جزئیات طرح خود نیز ملحوظ داشته است و یک وحدت بین جز و کل و یک مجموعه خود – همانند بوجود آورده است . به طور مشابه زاها حدید نیز از فولد برا تلفیق نمودن ساختمان ، محوطه و فضای شهری استفاده کرده است . وی به طور مشخص یک نمونه ی چهارگوشه ای را کج و معوج کرده است ، جایی را فشرده کرده و جایی را همانند یک جسم لاستیکی کشیده است . این کشیدگی انعطاف پذیر ، همان چیزی است که وی معماری سیاره ای می نامد . ساختمان های او همانند سفینه های فضایی باریک ، بلند و کشیده اند ، گویی می خواهند از روی سکوی شان بر روی زمین بلند شوند . اشارات کیهانی او معمولا در مقابل سیاهی مطلق فضای خارج ترسیم شده اند . اشباع سفیدی که دنباله طراحی شده خود را ترک و از بین آسمان ها گذر می کنند . اگر چه ساختمان های او به زمین چسبیده اند ولی معماری حرکت ، یک نماد بارز از معماری پیدایش کیهانی است . همانند اینده گرها ، یادمانهای بتنی او نماد تغییرات ، تحولات و گذر از میان فضا است . در حقیقت نمی توان ساختمان های او را نمایشی تلقی کرد .

طراحی اخیر حدید برای خانه اپرای خلیج کاردیف در ولز ، نمونه ای از این دست است . در این طرح عناصر خدماتی ، تالار اجتماعات را احاطه کرده اند ، طبق توصیف زاحا حدید ، درست همانند جواهرات یک گردنبند که پش رو شده اند . یک بلوک چهار گوش اصلی ، خطوط لبه خیابان را مشخص می کند و همچنین یک میدان نیمه عمومی داخلی ایجاد می نماید و همانند میدان سن مارکوز از یک طرف به سمت دریا باز می شود . این باز شدن کل ساختمان را همانند دماغه یک کشتی امتداد می دهد – چهار گوش لاستیکی به سمت جهت اصلی منحرف شده است .

لذا مردم به طور طبیعی بین یک فضای نیمه خصوصی و یک فضای باز عمومی رفت و آمد می کنند. حدید بار دیگر این حرکت فضایی را در برش و پلان آمفی تئاتر که یکی دیگر از چند ضعلی های امتداد یافته به سمت دریا است تکرار می کند . در اینجا فولد فقط یه منظور تا کردن دیوارها ، سقفها و سطوح کف به کار نرفته است ، بلکه وسیله ارتباط دهنده ای برای ایجاد وحدت محسوب می شود . اختلاف در استمرار احاطه شده است . چند معمار دیگر مانند گرگ لین جفری کیپنس و بهرام شیردل در مورد فولد به عنوان یک روش ترکیبی تحقیق و تفحص کرده اند و یکی از سرفصل های منتشر شده مجله ی AD نیز به این موضوع اختصاص یافته است . اگر چه قضاوت درباره نتایج جنبش معماری اخیر زود به نظر می رسد . ولی میتوان گفت که این معماری شباهتهایی با معماری کوبیست های کشور چک دارد .

پیتر آیزنمن و معماری پرش کیهانی :

هیچ کس به اندازه پیتر آیزنمن با سخت کوشی و اصرار زیاد ، به مباحث علوم پدیداری توجه نکرده است . کارهای اول او در معماری مقوایی در اواخر دهه 1960 کم و بیش بر اساس نظریه های نوام چامسکی و مفهوم ژرف ساخت طراحی شده بود . پس از آن ، آیزنمن علوم جدید را یکی پس از دیگری مورد استفاده قرار داد و در این کار ، از تدابیر اتخاذ شده از مباحثی همچون فراکتال ها ( خود – همانندی ،مقیاس بندی و روی هم قرار دهی ) ، همچنین تحقیق در مورد DNA ( پروژه مرکز زیست شناسی ) ، نظریه فاجعه ( فولد ) ، علم معانی دو پهلو ( ایهام ) ، جبر بولین ( فراتر از توان 3 ) و تحلیل روانکاوانه ( تعداد نظریه ها بیش از آن است که بتوان از آنها یاد کرد ) استافده نمود . در تمامی اینها ، طنز عمیقی نهفته است . آیزنمن چنین وانمود می کند که یافته های خود را از علوم خیلی جدی نگرفته است و در پاسخ مدرنیست ها اظهار می کند : حقایق علمی ، بهانه ای برای معماری هستند ، نه توجیهی برای آن .

برای آیزنمن ، نظریه همانند ماشینی است که وقتی بطور منظم ردیابی شود ، به صورت خود به خود هنر را پدید می آورد . زیبایی کار او در آن است که در کارش ، ایده مقدم است . از اینرو ، هنگامیکه کارش تفسیر می شود ، همواره انتقال یک سری از مفاهیم باعث ایجاد پیوستگی و هیجان در ساختمان او می گردد . وی با استفاده از دانش خود ، نوعی سبعیت راسکینی و ارتباطی دست نخورده با حقیقت ، خارج از شرایط انسانی برقرار می کند .

در دوره ای که عقیده وانسان مداری بر فرهنگ غالب است . این موضوع ما را به معیارهای غیر انسانی معماری که قبلاً برای حفظ مذهب در نظر گرفته شده بود ، ارجاع می دهد . امروزه ، زمانی که پرستش سازماندهی شده ، به صورت یک شاخه از صنعت آسایش در آمده ، وظیفه علم کشف " دیگر بودگی " و حفظ سنتی است که در آن می تواند مورد احترام باشد .

رجوع آیزنمن به علوم غیر خطی و شهرنشینی نوین ، در سال 1987 ، آغاز شد و همان طور که در مجتمع مسکونی ربستاک در فرانکفورت مشاهده شد ، او در مقیاس وسیعی از فولد استفاده کرده است . در دانشگاه هنر ، معماری و برنامه ریزی شهر سین سیناتی در آمریکا ، وی فرم های موجی شکلی را معرفی می کند که حالت تغییر یافته شکل زیگزاگ مانند ساختمان موجود در محوطه است . فضای بین این دو ساختمان جدید و قدیم یک مخلوط شکسته شده است ، گویی که موج های مربع شکل و موج های منحنی وار با یکدیگر مرتباً برخورد کرده اند و از خود ردپاهایی برجای گذارده اند . همان گونه که سنفورد وینتر نشان داده ، یک مرکز جاذبه ناشناخته برای تمامی موج های منحنی وار وجود دارد ، گویی که موج ها در حول آن مرکز نوسان می کنند . این نوسانات و کج شدن های چهار گوش های کوچک پله وار ، حجم ها را به یک سری قطعات متوالی مجاور هم تبدیل کرده است و طرح به صورت تشعشعی از داخل به خارج خود نمایی          می کند .

این نوع معماری ، سیال تر و روان تر فرم های راست گوشه تر آشنا و حتی فرم هایی که از آنها ساخته شده و یا فرم های بینابینی ساخته شده است ، فرم هایی که بسته به مقیاس ، هم قوس و هم خط راست هستند و شروع به نزدیک شدن به معماری متحرکی نظیر موج های هاسه گاوا می کنند. در این رابطه ، این طرح یک روند معماری پیدایش کیهانی که در حال آشکار و باز شدن مستمر است را نشان می دهد . موفقیت و یا عدم موفقیت این ساختمان تا زمان پایان کار اجرایی آن در اواخر سال 1995 مشخص نخواهد بود .

در مرکز گردهم آیی کلمبوس که توسط آیزنمن طراحی شده ، وی این امواج نوسانی را همانند کرم یا یک شکل کرم وار به لحاظ شرایط سایت و برنامه ، ساده تر نموده است . مسیرهای خطوط راه آهن و آزادراههایی که در مجاورت سایت قرار دارند ، منبع الهام فرم های کرم گونه هستند . این طرح تلاشی در جهت ساختن یک معماری آمریکای درباره موضوع وسایل نقلیه و جلسات پر جمعیتی است که در چنین سالن های بزرگی برگزار می شود . طرح این ساختمان  بزرگی و یکپارچه در اواخر دوره سرمایه داری بسیار جالب تر از شرایط محیطی اطراف آن است . این ساختمان همچون یک سرپناه بزرگ بدون مقیاس است که دارای حداقل ارتفاع و گستردگی بی نهایت است .

 طرح جالب تری که ساخته شد ، خانه هنرمندی به نام ایمندورف در دوسلدورف است ، در این طرح همان گونه که در تصاویر مشخص شده است ، دو سولیتون ( امواج منسجم ) به دور یک شکل شبیه به کلنگ دو سر که در واقع یک فولد است ، می پیچد . این سولیتونها به صورت نمادین به واسطه نیروهای موجود در سایت ایجاد شده اند و عبارتند از : ردیف خانه ها و امواج رودخانه که توسط یک حرکت پیچشی تقویت شده اند . دو سولیتون ، یکی در بیرون و دیگری در درون به دور هم می پیچند . نمونه ای که از انباشتگی سطوح افقی ساخته شده ، شبیه دسته ای از کارت های به روی هم است که دارای پیچش های مختلف هستند . اگر این طرح ساخته شود ، مجموعه زوایای چرخش یافته را در تضاد با خطوط عمودهای قوی نشان می دهد . ترکیب دو نظام حرکتی در تقابل با یکدیگر به ساختمان انرژی می بخشد ، به طوری که گویی این دو سولتیون ، در زمین لرزه اند که به درون هم فشرده شده اند و سعی در شکستن همدیگر به سمت بیرون دارند .

جنکز نیز ، اثاثیه ای را بر اساس سولیتون هایی که داخل هم می روند ، طراحی کرده. ولی آنها همانند موج ها و آمیب ها ، فضاهایی خالی را در بین خود باقی می گذارند . با پیچاندن سازه های عمودی از قبل ، ساختن این اثاثیه به سادگی ممکن گردید . به نظر می آید که سولیتون در حال صعود و یا نزول است . ظاهر پیچش با قرار دادن صفحات عمودی در حالت مایل ، تشدید شده است . صفحات افقی نیز از قبل بریده شده و چرخیده و با یک زاویه خاصل مجدداً بریده شده اند. لذا به نظر می رسد که ضربان انرژی از ساختار کلی مجموعه عبور می کند .

در طرح بهرام شیر دل برای تالار مرکز گردهم آیی نارا در ژاپن ( 1992 ) از فولد به جای سولیتون برای ایجاد احساس روند پیدایش کیهانی استفاده شده است . به نظر می رسد که صفحات درون زمین از دل خاک بیرون آمده اند و در اثر تصادم با هم ، همانند حرکت آرام موجی از گدازه های متراکم ، به روی یکدیگر فولد شده اند . شیر دل این معماری شبه زمینی با چیزی بین هندسه انتزاعی مدرنیسم و شکل نمایشی از تاریخ گرایی تجسم می کند . این طرح شبیه فرم های کریستال شده در طبیعت ، لایه های درون زمین و سطوح صاف تولید انبوه کارخانجات اتس . این طرح همانند بهترین کارهای آیزنمن ، تکراری از دیگر بودگی است . بدنه آن ، شکستگی روکش مسی یکپارچه آن و فرم های Y شکل آن در بسیاری از مقیاس ها تکرار شده اند وحضور یک حیوان یا یک معدن حفاری شده را تداعی می کند . آیا این سبعیت راسکینی است ؟

شیردل میان ساختمان خود و معبد بودایی توداحی حی در نارا که دارای سه مجسمه معلق به صورت شناور در داخل بنا است ، مقایسه جالبی انجام داده است . طرح شیر دل ، سه حجم فضایی شناور قابل استفاده در زیر پوسته فولد شده خارجی دارد . در معبد قدیمی فضا به صورت یک شکل و محدوده مثبت طراحی شده است . ولی در ساختمان جدید ، فضا یک چیز اضافی و باقیمانده بین دو فولد خارج وداخل است . این مطلب به کیفیت اسرار گونه ساختمان اضافه می کند . آیا ما در فضای انتهای غاز فولد شده لاسکو یا در یک زیارتگاه جدید بی سرو ته برای تئاتر ، موسیقی و رقص قرار داریم ؟ دیگر بودگی در اینجا جابجایی اکنونیت است .

در تمامی این مثال ها ، ما می توانیم آغاز یک پیچش ، تاشدگی و معماری موجی شکلی را که هنوز در یک محل توقف است ، نظاره کنیم . روند پدیدار شدن به واسطه عدم قطعیت فرم های سیال و کریستالی شده و ابهام های محاسبه شده نشان داده شده است . منتابع آن متنوع و بین دسته بندی ها قرار دارند . احتمالاً تلاش بعدی برای پیشبرد معماری پیدایش کیهانی ، به کارگیری قسمت های متحرک واقعی و درگیر نمودن ساکنان یا ناظران به برقراری یک رابطه دو طرفه با اشیاء و اجسام است – یعنی به صورت انجام دادن عملی فعال که منعکس کننده روند پیدایش کیهانی می باشد . معماری باید درگیر چیزی بیش از اندیشه و بینایی باشد . باید سایر حواس و جنبش و حرکت و خصوصاً بدن را نیز مورد استفاده قرار دهد .




نمونه اسلایدهای داخل پاورپوینت:

1-

2-


3-


4-


5-


6-


7-

برچسب ها: معماری پرش کیهانی ، معماری پرش کیهانی چیست ، معنی معماری پرش کیهانی ، ویژگی معماری پرش کیهانی ، معماری کیهانی ، پرش کیهانی ، معماران پیشگام سبک معماری ،

feet complaints
شنبه 18 شهریور 1396 06:21 ب.ظ
Hello very nice blog!! Man .. Beautiful .. Wonderful ..

I'll bookmark your blog and take the feeds also? I am glad to find numerous
helpful info right here in the submit, we need work out extra strategies
on this regard, thank you for sharing. . . . . .
Foot Pain
دوشنبه 9 مرداد 1396 11:14 ب.ظ
This piece of writing will help the internet people for
setting up new website or even a weblog from start to
end.
BHW
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 05:04 ق.ظ
Hi! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?

I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had problems with hackers and
I'm looking at alternatives for another platform. I would be awesome if
you could point me in the direction of a good platform.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 05:11 ق.ظ
I blog frequently and I seriously appreciate your information.
This article has truly peaked my interest. I'm going to book mark your site and keep checking for new information about
once a week. I subscribed to your Feed as well.
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 10:03 ق.ظ
Hi there, I enjoy reading all of your post. I like to write a little comment to support you.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر